Pulka och frågor – en flygande start

Skolan har börjat och snön ligger ännu kvar även om det snöar ena stunden och töar nästa. Idag var solen framme då jag hoppade in en stund för en fröken i f-klass. Jag fick då det stora nöjet att bistå i pulkabacken på lunchrasten. Att få lov att knäppa hjälmar och dra ärmar över vantar känns som en högtidsstund i dessa dagar av klimatkris. För varje år blir vintern mildare och mörkare tycks det. Men inte idag då lyckliga barn for iväg nedför en moddig kulle i klassisk snöglädje.

Lite senare var jag inne i f-klasserna och övade läsning med några elever. Vi använder Praxiskedjorna (studentlitteratur) som är ett väldigt bra kortspel för elever i behov av stöd för att lära sig läsa. Eleverna leker och lär genom symboler som ger dem stöd att mobilisera rätt ljud. Materialet är beforskat i England och används av logopeder. Korten kan även stödja språkutveckling då de inte bara handlar om att ljuda ihop ord utan även att para ihop ord och bild. Rekommenderas varmt!

På besök i klasserna hann jag byta ett ord med mina kollegor som visade sig inspirerade. Mona som varit själv med ena f-klassen idag tyckte att eleverna varit fantastiska då de lyssnat på både henne och varandra. Hon hade inte velat leda in dem i att prata om lovet då hon ville undvika att någon skulle känna sig missmodig, och hon funderade på vad de skulle prata och skriva om. Istället frågade hon vad barnen förväntade sig av den nya terminen. Hälften fick börja rita och andra häften började skriva. Sedan byttes de av. Nu hann hon med att stötta med mini-whiteboard. Alla blev nöjda trots att barnen tycker det är lite kämpigt att skriva. Men att kämpa utveckla vi av.

Rita och skriva på sin nivå och med stöd.

I den andra klassen hade Viola gått igång med att pröva Chambers frågor för att jobba med boksamtal. Detta är något som vi talade om i vårt kollegiala lärande igår under ledning av Susanne. Att samtala om böcker är viktigt för elevernas läsintresse och läsförståelse. Det är något vi alla vill göra mer av. Chambers är en förebild på området som genom enkla grepp hjälper oss att öppna upp berättelsen med eleverna. Den här gången provade Viola en bok som vissa av eleverna kanske kan läsa själva – Leka Kull av Helena Brors. Den fungerade alldeles utmärkt att samtala om och jag var förvånad över att man kommit fram till så många svar på frågorna. Chambers enklaste form av samtal går ut på att fråga vad eleverna vad de gillar och ogillar i berättelsen samt vad de undrar över/tycker är konstigt.

Genom att se bra och dåliga saker som händer i berättelsen kan vi tala om hur vi upplever olika olika situationer. Så lär vi känna både berättelsen och varandra. Genom de enkla frågorna framträder problemet och dess utveckling- handlingen. Chambers har en mer utvecklad metod för boksamtal men de här 3 frågorna är lätta att komma ihåg och väldigt bra att komma tillbaka till. Jag har skrivit mer om boksamtal här.

Chambers, Aidan (1998) Böcker inom oss: Om boksamtal. Rabén & Sjögren

Lämna ett svar