Plocka apelsiner i matsalen

Under ett EHT-möte får jag av läraren höra om en elev som väcker frågor. Läraren ser honom sällan le. Det är många utbrott och dilemman dagarna i ända. Vi talar en del om små pojkars utveckling för psykisk hälsa och hur vi kan hitta vägar runt problemen (Westling Allodi 2010). Klarar eleven att sitta i samlingsringen eller behövde han en annan plats? Eleven är duktig på att genomföra sina arbetsuppgifter i skolan men har svårt på andra sätt. Att bolla ett problem kan göra att sakägaren ser sin situation klarare och får lättare att fatta beslut.

Då jag möter eleven i matsalen står han upp och viftar och jag frågar vad han gör.

– Jag plockar apelsiner, förklara eleven med en drömsk blick och ett dolskt leende.

Jag berättar för läraren som genast frågar vidare. Var är du? Eleven befinner sig i Afrika och plockar apelsinerna, får hon veta. Han har träffat en leopard. Eleven och läraren försvinner i samspråk för att torka bordet. De bygger relation – lär känna varandra mer genom att eleven delar med sig av sin fantasi.

Som specialpedagog stödjer jag på olika sätt för att alla elever ska lyckas i skolan. Jag stödundervisar elever och hjälper till att tänka kring olika behov. Därför äter jag lunch med barnen i förskoleklass och deras lärare redan på höstterminen. På så vis lär jag känna alla och kan hjälpa till så att skolan blir välkomnande för varje individ- anpassad.

Ordet anpassningar är ett komplicerat begrepp men små förändringar i skolmiljön kan göra stor skillnad för att elever ska trivas och lyckas. Nuförtiden är kraven höga på barns samarbetsförmåga och det kan resultera i att somliga barn upplever många misslyckanden. Därför blir det särskilt viktigt att ligga steget före och hitta lösningar för att undvika dilemman.

Dagens förskoleklass ställer högre krav på samspel än miljön i Tillbergs exempel.

På senare tid ser jag eleven ofta le och vara mindre bekymrad. Idag tittade jag in i förskoleklassen en stund och pratade med läraren där. Hon förevisar flera anpassningar de gjort. Eleven har egen plats vid ett bord under samlingen. Han har också en annan plats för sina arbetsuppgifter och kan undvika delar av det stationsarbete som präglar gruppen. Elevens dagar är mindre komplicerade och han lyckades bättre visa sin förmåga. Han ler oftare och ser nöjd ut. Läraren har nästa glömt bort hans tidigare utbrott.

– Vad bra att du påminner mig, säger hon, för att se utvecklingen.

Det är intensivt att vara lärare och göra nytta varje dag.

Eleven lyckas bättre med sitt självständiga arbete genom mer förutsägbarhet.

När vi kan hjälpa barn att hittar vägar att göra sina uppgifter utan onödiga störningar har de stor chans att lyckas i skolan.

Westling Allodi, M. (2010). Pojkars och flickors psykiska hälsa i skolan: en kunskapsöversikt. SOU 2010:79

Lämna ett svar