Månad: maj 2017

Så lunkar vi..

Idag var det dags för ”Lunken”, vår årliga löptävling på Svandamms-skolan. Och trots det rofyllda namnet kan jag vittna om att det inte är mycket lunkande över evenemanget utan ett rusande, löpande, kämpande, pressande, fajtande, flåsande och inte minst HEJANDE…

De sista bokstäverna

Jag har tidigare skrivit om hur vi gestaltat bokstäver med hjälp av olika arter i naturen som vi fotograferat. Vi har jobbat med det på måndagar i vårt uteklassrum ”Grönan” som komplement till utematte. Ibland har vi gjort avstickare till…

Musik för gemenskap

Idag hade vi gemensam sångstund med  vår parallella F-klass. Kalle Helander, vår spelman från fritids, hade tagit med sig elgitarren dagen till ära – något som barnen sett fram emot. Och visst gungar det lite extra häftigt med komp från…

Mera omkrets…nu i leken

Jag har berättat att vi talat om omkrets i förskoleklassen. Vi har mätt omkretsen runt mattan med kaplastavar. Och vi har haft en övning i att mäta omkretsen på en rektangel, ett bord, också det med med kaplastavar. Så härom…

Mera dubbelt och hälften

I morse ändrade vi vår planering i sista minuten.  Det ledde till att jag fick jag mig en tankeställare. Jag blev nämligen jättestressad och hade svårt att njuta av arbetet. Även fröknar kan ju behöva struktur och ordning. Precis som…

Engelska i inträdesbiljetten

Jag har tidigare skrivit om hur vi använt våra namnkort för lästräning och samtal kring antal och jämförande begrepp bl a här. Det går även att göra på engelska. På senaste tiden har jag börjat träna lite engelska med eleverna som…

Mäta och begrepp – i ”flow” eller med anpassningar

Idag under lärande leken hade vi en station med mätning och begrepp som leddes av vår nysvenska ”kollega” som också är student. Hen fick hjälp med att planera uppgiften så att den skulle passa i barnens nuvarande progression. Det kändes…

Mattesagor

Igår satte min kollega Helena igång med att låta F-klassen skriva mattesagor. De flesta jobbade 2 och 2 med att skriva och rita sagorna och det gick jättebra. Kanske var det för att Helena modellerade ett exempel på tavlan och spånade…

Variera mera i samlingen

Jag har tidigare skrivit om hur vi använder namnkorten kopplade till olika frågor som en inträdesbiljett i samlingen. På så vis har barnen lärt sig läsa först sitt eget och sedan varandras namn. Då korten kopplas till frågor gestaltar sig…

Vi minns året i F-klass

På onsdagarna skriver vi på i-pad i F-klassen. Barnen jobbar två och två för att kunna hjälpa varandra. Då vi är två pedagoger i gruppen delar vi upp oss så barnen får turas om att skriva. Vi har haft många…