Månad: mars 2017

Vårdikt för 6-åringar

Vi har nyligen introducerat randigt papper i vår F-klass vilket uppfattades som en ”uppgradering” i barnens värld efter mycket arbete med språklekar, bokstäver och ord. När vi nu bad dem skriva verkar de uppleva detta som ett förtroende. Vi gick…

Mera tiotal – nu på idrotten

Idag hade Helena med sig en hel back med kaplastavar och några stora tärningar till idrotten. Stavarna hällde hon ut på golvet på andra sidan idrottssalen. Nu fick barnen jobba i lag för att springa och hämta kaplastavar efter att…

Mera namnkort i samlingen

Jag har tidigare berättat om hur barnen lärt sig läsa varandras namn genom att laborera med namnkort i samlingen. Då de går in genom dörren får de en fråga att ställa till kamraten bakom. Sedan ska de placera kamratens kort…

Påskägg att sy

Jag har tidigare skrivit om hur vi utmanat eleverna att sy. Först sydde vi i papper- bokstavskort och Valentinkort. Sedan har vi gått vidare till att sy hjärtan och stjärnor i filt och stoppa dem med vadd. Först efter mall…

Vi stöttar genom lek – läsning och bokstäver

Varje dag har vi i allmänhet två olika arbetspass med vår F-klass. Under det ena passet har vi jobbat mycket kollektivt med språklekar ur Bornholmsmodellen vilket gynnar barnens fonologiska medvetenhet. Något som banar vägen för läsning. Under det andra passet…

Mot slutet av Bornholm – vi ”levlar upp” till randigt papper

Vi börjar komma mot slutet i boken språklekar enligt Bornholmsmodellen och många av barnen i vår grupp har en god fonologisk medvetenhet och kan redan alla bokstäver. Därför försöker vi utmana dem att skriva ord när vi gör våra övningar.…

C som i Cypress – med verkligheten i sikte

Idag gick vi på promenad i det fina vårvädret för att hitta cypress till vårt arbete med bokstäver. Vi förlängde rasten och gick över gatan för att upptäcka ”Göstas trädgård” som ligger i Svandammsparken mitt emot skolan. Där fick vi…

Samarbete och begrepp i ”lärgropen”

Idag på idrotten fick vi lära oss en sällskapslek/dans om katten Bingo av Helena. Dansen är en ringlek med flera olika moment och det tog en liten stund innan vi alla förstått vad vi skulle göra. Men trägen vinner. Och…

Vi räknar med 10-tal

Jag har tidigare skrivit om hur barnen lärt sig läsa varandras namn och räkna med hjälp av namnkort som ”plockisar” på tavlan här och här. Ofta har vi frågat varandra olika frågor och använt korten för att göra stapeldiagram. Vi brukar också…

8-kamraterna utomhus

Som vanligt på måndagar har vi utepedagogik. Denna måndag hade snön smält och vi kunde lätt leta fram ekollon på marken för att använda som ”plockisar”. Därför passade vi på att jobba med talet 8 då vi skrivit 8:an i…