Bra läs- och skrivmetod för alla – Maja Witting rekommenderas

Under EHT får jag höra från en lärare att en elev i åk 3 som går på min stödundervisning med yngre elever äntligen har börjat visa framfötterna i det ordinarie klassrummet. Det är mycket glädjande att höra. Lärare berättar glatt att eleven nu börjat skriva i klassrummet. Vad är det då som hänt?

Vi skriver och ritar i en skrivbok.

Den metod jag lagt till i årets stödundervisning har rykte om sig att fungera för alla elever. Före detta. förläggaren Rolf Eklund har tidigare rekommenderat mig metoden som förr användes särskilt för de som behövde ominlärning. Dvs elever som misslyckats att lära sig läsa. Men den fungerar för alla. Min idé med att pröva den handlade just om att säkerställa alla elevers utveckling. Även de med multipla diagnoser och svårigheter. Jag har i år hunnit läsa på om Maja Wittings metodik genom en bok jag köpt på antikvariat. Jag äntligen lagt till denna princip i min stödundervisning.

Eleverna lär sig att läsa genom att vi bokstaverar i gemensamt skrivande och de upplever motivation och mening i stödet då orden är deras egna. Här ett exempel på hur jag anammat metoden i samklang med andra metoder. Stödet sker i årskurs 1 där jag träffar smågrupper om ca 5 elever 3 gånger i veckan i 20-30 minuter inom ramen för RTI.

Vi tränar på att skriva med små bokstäver.

Lektionens innehåll

  1. Vi läser i kör och enskilt ca 7 min
    • Instruktioner på tavlan läses av enskilda eller alla beroende på grupp.
    • Stavelser (enligt Wendicks eller Bravkods princip) läser vi som ett lag, i kör. Jag pekar – alla aktiva. Då de lär sig läsa stavelser kommer de att öka sitt flyt. Här övas också gruppens sammanhållning.
    • Ord från föregående lektion låter jag enskilda barn läsa som vill läsa. Jag frågar också andra för att aktivera alla. Till exempel: vå, våt, våta, våg, våga, vår, våra, vårrulle, vårblommor, vårta, våras
  2. Vi skriver nya ord och så småningom meningar utifrån en stavelse enligt Wittings princip. Då eleverna hittar på orden kommer de att uppleva ökad mening och motivation.  Exempelvis ve, vet, veta, Du vet. vela, Vera, vete, vetebulle, vetebröd Ca 10 min
  3. Vi ritar för att knyta an till vad vi skrivit. Jag modellerar för att alla ska lyckas. Ca 7 min
På trädet växer vetebullar – kanelbullar.

Barnen som går på stödet behöver även uppmärksamhet kring sin läsning och skrivning i klassrummet från ordinarie lärare.De ska ha text som de klarar. Feedback och att lyckas är mycket viktigt för motivationen.

Vi uppmuntrar också vårdnadshavare att låna hem läskort. Jag brukar skicka hem dessa då eleverna är säkra hur man spelar. Då kan de visa sina föräldrar. Kort på olika nivå har vi använt tidigare i stödet som jag skrivit om och redogjort för i bild här och här.

Praxiskort och ordkort kan föräldrar få låna hem efter att vi använt dem i klassrummet.

Witting Maja (2010) Wittingmetoden en metod för läs- och skrivinlärning, Kristianstad: Verti AB, Tidigare titel: ”Metod för läs-och skrivinlärning”, Ekelunds förlag 1985

Lämna ett svar