Hej!
Jag heter Maria Bengtsson Hurtig. Jag är specialpedagog, utvecklingsledare och förstelärare. Jag har även arbetat som biträdande rektor och på fritids. Jag är medlem av Skolportens lärarpanel. Ett mål med den här bloggen är att popularisera vetenskapliga rön genom att knyta an till praktiken i klassrummet.
Jag började min lärarbana i högstadiet men utbildade mig sedermera för F-6 och till specialpedagog. På den här sidan reflekterar jag kring skolans praktik och särskilt om skolstartens organisering och undervisning. Andra ämnen som jag berör är skolkultur och på senare år alltmer om det tidiga stödet. Om alla elever ska lyckas med läsningen är det tidiga stödet en grundförutsättning som bör starta från början-redan i f-klass. Annars är det risk för tappade sugar.
Jag har skrivit vetenskapligt om framgångsfaktorer i två omgångar:
I min uppsats från lärarutbildningen studerade jag orsakerna till framgången i matematik på en skola med stor andel flerspråkiga elever. Jag sammanfattade också mina slutsatser i en artikel på engelska. Länkarna till dessa publikationer kan du hitta här nedan.
- Bengtsson, Maria (2011). Matematik och flerspråkighet – När invandrarelever lyckas. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-14598
- Bengtsson, Maria (2012) Mathematics and Multilingualism – where immigrant pupils succeed. http://dppd.ubbcluj.ro/adn/article_5_4_3.pdf
Jag blev legetimerad specialpedag 2019. Då skrev jag tillsammans med Emilia Snell en fallstudie kring två bortvalda skolor som lyckats vända sin utveckling och deras framgångsfaktorer. Här hade vi stort fokus på rektor och ledarskapets förmåga att skapa förutsättningar tillsammans med lärare för en positiv utveckling samt hur man organiserade stödinsatser.
- Bengtsson Hurtig, Maria & Snell, Emilia (2019).Likvärdighet i motvind – Framgångsfaktorer för utveckling i bortvalda skolor. http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1333140&dswid=2736