Månad: oktober 2018

Olikheter berikar

I ettorna har de arbetat med att lyfta fram olikheter. Utanför klassrummet hänger ett stort ”akvarium” där många fina fiskar simmar. Att uppmuntra synliggörande av olikheter kallas med ett tjusigt ord för interkulturell pedagogik. Det syftar på att vi alla…

Hösten i ettan

I årskurs ett har de skrivit höstdikter och illustrerat. Vi njuter av verken som är uppsatta i trapphallen. Illustrerationerna har gjorts genom ett självporträtt med lövhår – mycket effektfullt. Någon elev har dessutom tittat i kristallkulan och föreställt sig själv…

Hemlig burk för hemliga brev

Jag har tidigare skrivit om hur vi jobbar med den hemliga burken för att träna att uppskatta, räkna och skriva här. Nu har vi inrättat en hemlig låda också. Detta med hemligheter är ju mäkta populärt. Till den hemliga lådan…

Femkamrater på idrotten

Vi har jobbat med femkamraterna en hel del på sista tiden. Nu börjar alla elever hänga med på tåget. Därför kunde vi idag jobba med femkamraterna också på idrotten. Det gjorde vi med hjälp av en lek som känns som…

Skön geometri

Jag har tidigare skrivit här om vårt geometriska material och hur vi arbetar både styrt och fritt med det. Jag vill bara påtala att verkstaden fortsätter och här postar jag lite fler sköna mönster. Idag på fritids föräldrafika fortsatte skapandet.…

Automatisering på agendan

I lägre åldrar har vi uppdraget att lära barnen att automatisera färdigheter såsom att läsa men även exempelvis taluppfattning inom matematiken. När vi automatiserar kunskaper betyder det att vi förankrar dem i långtidsminnet. Då vi lyckas med detta underlättar vi…

Mallar OCH frihet för demokrati och miljö.

I förskoleklassen har vi geometriska block. De använder vi på olika sätt för att sätta fokus på geometriska former bland annat. Vi använder dem också för bildskapande. I den organiserade leken kan barnen exempelvis få bygga bilder efter mallar. Nu…

Istiden och minnet

Som jag tidigare skrivit om använder vi naturen som vår verkstad då vi gestaltar bokstäver i vår förskoleklass. Ofta använder vi olika växter men inte alltid. Härom sistens gick vi till stranden för att leta mjukslipade stenar att använda för…

Mjuka övergångar på ”Glädjen” och ”Lyckan”

I vår skola känns det att vi har ett tajt samarbete med de lärare som tar över våra barn från förskoleklass till årskurs ett. Våra klassrum ligger vägg i vägg och här finns goda möjligheter för oss att bolla olika…