Måndag och Utepedagogik som vanligt. Men lite kallare och snöigare än vanligt denna måndag. Därför beslöt vi att gå på promenad för att få upp värmen och samtidigt besöka en ny skog som ett utav barnen hade pratat om, nära…
Vi fortsätter med våra kort i samlingen som jag berättat om tidigare här. Den här veckan gjorde vi två nya varianter. Nu skulle vi hitta kamratens kort (läsa) och ta reda på hur många bokstäver namnet innehöll (räkna). Och så…
Vi har våra Bornholmslekar i halvklass. Då är jag med min grupp i ”byggrummet”. Vi har en stor whiteboard på väggen där jag ofta skriver en hel del under våra arbetspass. Men senare under dagen då barnen har friare aktiviteter…
Som lärare vill vi nog alla att eleverna ska känna sig delaktiga och inkluderade i skolan. Inte bara för att vi är så himla ”goda”. Även om många lärare faktiskt bryr sig. Nej, det finns en annan anledning till varför.…
Ibland blir morgonsamlingen så där lite extra magisk och spännande. Härom dagen hade vi ett sådant tillfälle. Min kollega Helena Gerner hade förberett att då barnen kom in en och en skulle de fråga och titta efter kompisens ögonfärg och…
Idag varierade vi vår lek kring mätning genom att hänga upp repstumparna i träden. Nu skulle barnen springa, en och en från varje lag, och hämta ned repen. Därefter räknade vi dem och så la vi ut dem i rad…
Ibland blir det tydligt att det jag försökt förmedla inte är det som barnen tar till sig. När lär de egentligen och hur kan man fråga sig? Det är en viktig fråga för David Dideau i boken What IF all…
De senaste veckorna har vi hållit på med mätning på olika sätt. Vi började tidigare i höst med att mäta fötterna och kroppen med kottar i skogen för att få ett begrepp om vad en måttenhet är. På senare tid har…