Idag varierade vi vår lek kring mätning genom att hänga upp repstumparna i träden. Nu skulle barnen springa, en och en från varje lag, och hämta ned repen. Därefter räknade vi dem och så la vi ut dem i rad på marken för kontrollmätning. Det är ingen tävling men stämningen blir väldigt lik en tävling. Vid rephämtandet vet de inte till sig av iver. Men de dröjer inte vid skillnaden mellan lagen. De verkar förlora sig i sitt eget räknande och mätande inom lagen. Och lagen är tillfälliga. Vi räknar 1, 2, 3, 4… så alla lag skiftar medlemmar från gång till gång.Och nu börjar de bli vana vid att mäta på det här sättet. Allt fler av barnen verkar vara med på och förstå hur man kan räkna ihop metrar och halvmetrar utan att lägga ut repen på marken. Att använda matematiska begrepp kopplat till praktiska övningar betonas av Gudrun Malmer i Bra matematik för alla (Studentlitteratur 2010) såväl som av Margaretha Forsbäck och Ingrid Olsson i Utematte för meningsfullt lärande (Mattemediamix, 2006).
Efter dagens mätning stannade vi kvar i vårt härliga uteklassrum för att leka. Det är så befrisnde att vara i naturen med barnen och klättra, bygga kojor, busa och prata om växter och djur som dyker upp. Särskilt på måndagar är det bra att vara ute då barnen kan vara lite trötta och splittrade efter helgen. Då känns naturen mer tillåtande och orvungen än att vara i klassrummet. I slutet av lektionen gjorde vi bokstaven P och T. Passade jättebra för de dök upp igen på eftermiddagen i vår BornholmSlek.