Vardagsmagi och variation i F-klass

Ibland blir morgonsamlingen så där lite extra magisk och spännande. Härom dagen hade vi ett sådant tillfälle. Min kollega Helena Gerner hade förberett att då barnen kom in en och en skulle de fråga och titta efter kompisens ögonfärg och sedan hitta barnets namnkort och placera det i ett stapeldiagram på tavlan. Vi hade nya samlingsplatser i cirkeln så sedan gällde det att hitta sin plats. Också den markerad med namn på utlagda glasspinnar. Flera utmaningar efter varandra alltså. Efter det pratade vi lite om diagrammet kring hur många, fler än, färre än, flest osv.  Att tända adventsljus med ljusstaken på en stol i mitten av mattan gav lite magi åt vår morgonsång. Vi lyssnade på ett barn som presenterade dagen och sedan öppnade vi vår kalender. Helena samlade in alla namnstickor och den som blev dragen fick komma fram och öppna första luckan. Olidligt spännande tyckte barnen. Kalendern är en gran där barnen gjort var sin lucka. Bakom luckan sitter ett foto med varje barn i en rolig tomteluva. Efter att vi öppnat luckan får barnet sticka ned handen i en påse och välja ett suddgummi. Överraskningar är oslagbart.

Lämna ett svar