Månad: juni 2018

Miljö för matematik

Jag har länge tänkt att jag skulle göra en ”permanent” tallinje på tavlan i förskoleklassen. Tanken är att kunna visualisera/konkretisera matematiken på tavlan på flera sätt. Vi brukar ju använda oss av våra namnkort om mornarna för att räkna och…

Fira segrar och bygga gemenskap

Vi hade avslutningsfirande idag. Och då menar jag verkligen firande. På avslutningen sparar vi inte på krutet. Vi skulle kunna anklagas för att vara gammeldags där vi tågar fram tillsammans med de yngre barnen med våra svenska flaggor. Men i…

Samarbete och rastens betydelse

Rasten har stor betydelse för hur elever trivs i skolan. Därför förordas numera trivselarbete i olika former under rasterna för att alla barn ska kunna känna sig delaktiga. På våra raster förekommer Trivselledare genom fritids där barnen är med och…

Ettorna skriver brev till oss

I förskoleklassen har vi idag fått ta del av brev från årskurs 1 som de kom och läste för oss i klassrummet. I breven jämför de skoldagen i ettan med skoldagen i F och förbereder därigenom våra elever för övergången…

Vi uppskattar centimeter – i naturen

Skolåret lider mot sitt slut och nu är det tid att knyta ihop påsen. Därför tog jag med mig måttband till vår lektion i utematte i måndags. Vi har under året jobbat en hel del med meter och halvmeter med…

Musik och poesi om lärande till avslutningen

Vi förbereder en liten föreställning för förskoleklassens anhöriga till skolavslutningen. Nu ska vi sjunga sånger som handlar om sådant som vi lärt under året. Genom musiken repeterar vi åter det vi det vi lärt, så det är både nyttigt och…

Med faddrar i närmiljön

Nynäsviken låg blank som en spegel då vi härom dagen gick på årlig vårvandring med våra faddrar i årskurs tre. Tillfället ger barnen en möjlighet att besöka närmiljön (Lgr 11). Något vi tror kommer gynna deras omsorg om miljön i…