Författare: Maria B Hurtig

Teacher, blogger, and SENCO F-6, School Development nerd

Bra läs- och skrivmetod för alla – Maja Witting rekommenderas

Under EHT får jag höra från en lärare att en elev i åk 3 som går på min stödundervisning med yngre elever äntligen har börjat visa framfötterna i det ordinarie klassrummet. Det är mycket glädjande att höra. Lärare berättar glatt…

Plocka apelsiner i matsalen

Under ett EHT-möte får jag av läraren höra om en elev som väcker frågor. Läraren ser honom sällan le. Det är många utbrott och dilemman dagarna i ända. Vi talar en del om små pojkars utveckling för psykisk hälsa och…

När barnen vill åka med..

– Får jag sitta på din pakethållare? En plirig liten grabb tittar under lugg på mig då jag låser upp min cykel. Jag hinner knappt svara förrän han klättrar upp. Min hoj är stadig då han svänger över benet och…

Kortmagi för läsintresse

Ända sedan jag började arbeta i f-klass har jag uppskattat läskort av olika slag. I början gjorde jag som man ofta gör i Montessoriverksamhet. Jag skrev kort för hand och lade dem i en vacker ask för att plockas fram…

Inga ”rödingar” i ettan. Hurra!

Jag följer upp resultat så här års. I f och 1 avrundar jag stödet för elever. Kommer överens med barnen om hur de bör träna i sommar och mejlar vårdnadshavare för att peppa till stimulans. Vi vill inte att barnen…

Forma sinne för läsning

Svenska elevers läsförståelse har minskat men i somliga klasser lyckas alla elever väl trots svårigheter och begränsat stöd i hemmet. Här får vi en liten glimt av hur framgångsrika lärare kan rusta elever för läsningens konst. Nyligen observerade och återkopplade…

Kameler genom Vabruari

Vi har kommit in i februari. I en ljusblå gryning hörs fågelkvitter och vi anar ett slut på vinterns prövningar. Men ropa inte hej! I morgon ska det bli kallt igen enligt SMHI. Nålsögat för vår vandring genom skolåret är…

Paradox och risk på Vetenskapsrådet

Efter två dagar på Vetenskapsrådets resultatdialog i Jönköping surrar huvudet av tankar. Sverige har mycket spännande praktiknära forskning på gång är tydligt i seminarierna. Forskning som kan lösa problem i svensk skola. Men samtidigt som skolan står inför extrema utmaningar…

Sinnliga samtal och läsintresse

En liten grupp elever står och stampar i sin läsutveckling. Trots tidigt stöd i att knäcka läskoden har de fortfarande svårigheter med både förståelse och flyt i läsningen. I tidiga år har de tränat mycket både genom läsläxa och i…

Läsmiljö på fritids

Vi har en ny kollega på fritids Zeta med egna ambitioner och medhavda material för att piffa till vår miljö på flera sätt. Det är tydligt att hon har en plan och förstår att dela upp elever och aktivera dem…