Mattesagor

Igår satte min kollega Helena igång med att låta F-klassen skriva mattesagor. De flesta jobbade 2 och 2 med att skriva och rita sagorna och det gick jättebra. Kanske var det för att Helena modellerade ett exempel på tavlan och spånade tillsammans med barnen kring vem/vad sagan kunde handla om. För att de skulle förstå och veta precis vad de skulle göra.

De fick också gott om utrymme att breda ut sig över pappret, vilket gjorde det lättare för alla att tycka att de lyckades med sina bokstäver. I morse läste hon sagorna för oss i samlingen. Vi fick skriva uppgifterna på tavlan. Jättekul! Att på det här viset låta barnen göra material som kan användas till nästa lektion är mycket uppskattat. Alla barn får vara med och bidra och de små historierna leder ofta till oväntade skratt. Dessutom får vi tillfälle att öva på talkamrater eller annat som behöver automatiseras.

Jag har tidigare skrivit om ämnesövergripande mattesagor med lite fler ingredienser i soppan för årskurs 3 här.

Lämna ett svar