iIgår besökte vi Vasamuseet med vår F-klass. Varför gjorde vi det? Impulsen kom från att barnen visade stort intresse för Vasa i samband med att vi högläste Jakten på Jack av Martin Olszac (Rabén och Sjögren). Bokseriens andra del heter Vålnader på Vasaskeppet och utspelar sig på Vasamuseet. Då vi samtalade om boken berättade jag om kungen Gustav II Adolf. Han som ville ha världens största krigsskepp och inte gav sig förrän han fick två våningar med kanoner. Att det gjorde Vasas konstruktion farlig. Och hur den sjönk. Då barnen så gärna ville höra mer bestämde vi oss för att besöka museet.Vi fick därefter positiv respons från vår rektor om att få ta en guidad tur (som sedan visade sig vara gratis). Jag måste lovorda Museet pedagogiska avdelning som hörde av sig till oss med idéer om mer förarbete men också tog reda på mer om oss och vårt lärande i klassen och på så sätt bäddade för en riktigt bra koppling mellan vårt förarbete och utställningen.
Vår guide Emelie hade trots detta en utmaning i att fånga 6-åringarnas intresse bland, skelett, båtar och japanska turister. Då vi kom in i upplevelserummet blev pedagogiken mer av en riktig succé. Här fick vi sitta tätt tillsammans och trollbundna lyssna till ljudet inifrån Vasa medan vi kikade i hemliga lådor och fick höra mer om livet ombord och arkeologiska fynd.Att åka till Stockholm är för oss inte motiverat bara av jakten på historiska kunskaper. Det är också en del av vår närmiljö (Lgr11) i Stockholms Län. Vi vill också ge eleverna erfarenhet av hur vi kan färdas kollektivt med tåg, buss och båt. På vägen tillbaka från museet tog vi Djurgårdsfärjan och promenerade sedan via Gamla stan och Götgatan till Södra station i hällregnet. Lite kämpigt men kul tyckte barnen som nu fick smaka på fler miljöer ur Jakten på Jack. Idag talade vi om vår utflykt och barnen fick hitta på meningar att skriva om besöket. Jag skrev först meningarna på tavlan för att de skulle ha lite mer stöd för att arbeta vidare på iPad två och två.
1 comment for “Vasa, högläsning, hällregn och STL”