Jag har tidigare skrivit om hur vi gestaltat bokstäver med hjälp av olika arter i naturen som vi fotograferat. Vi har jobbat med det på måndagar i vårt uteklassrum ”Grönan” som komplement till utematte. Ibland har vi gjort avstickare till närbelägna skogar eller parker. En gång gick vi förbi den lokala pizzerian och fick tillstånd att plocka Ölandstok (Ö) när den blommade som bäst. Det udda namnet kommer barnen fortfarande ihåg.Vi hann ganska många bokstäver innan vintern tog över helt. Sedan blev våren lite sen så i veckan har vi försökt göra de bokstäver som är kvar. Vi kan redan de här bokstäverna och barnen har ju lärt sig att både läsa och skriva. Men vi vill ändå göra klart vårt alfabet. Så lär vi oss ytterligare några arter som Daggkåpa (D) och Jordgubbe (J). Vi passar också på att hälla lite vatten på daggåpans blad och se hur fint dropparna bevaras.Med X och Y var det lite värre. Vi bestämde oss idag för att använda pinnar för att ”skriva” bokstäverna upprepat istället. Och Z, hur skulle vi göra med den? Hade vi inte några zebror bland leksakerna? Jo då, två zebror hittade vi i duplolådan. De fick vara med. ” Och mina skor är zebrarandiga” sa plötsligt ett utav barnen. Nu började det likna något! Ytterligare en zebrarandig toffla lokaliserade barnen bland kamraterna på avdelningen. Nu hade vi ett helt Z!
Den här gången tog vi hjälp av material i leklådor och skohyllor inomhus. Annars älskar vi våra dagar i naturen med allt vad vi kan finna där och våra lekar som tar fart. Eriksson Bergström (2012) menar att en oförutsägbar miljö gynnar barnens fantasi och samarbete – en gemensam lek. Vill vi gynna barnens lek ock kommunikation är skogen alltså en utmärkt plats. Forskning visar nämligen att utomhusmiljön sporrar barns interaktion, samspel och språkliga färdigheter då de spenderar mer tid i förhandlingar med varandra kring lekens gemensamma förståelse i utemiljön (Änggård 2009, Björck-Åkesson m.fl. 2014)
Vi får dock inte glömma att denna interaktion som gynnar barnens kommunikation också erbjuder en särskild utmaning för barn som har begränsat med språk eller dyl. De kan behöva hjälp in i leken för att hitta en ”roll” som passar. Den tillåtande utemiljön kan nämligen också dölja att barn exkluderas (Engdahl 2009).
Referenserna hämtade ur en sammanställning om forskning:
Tallberg Broman, I, Vallberg Roth, A-C, Palla, L, & Persson, S, (2015) Förskola tidig intervention, Vetenskapsrådet