Plundring och demokrati med faddrar

Idag hade vi julgransplundring för klasserna F-3 på Svandammsskolan. Det är egentligen ett eldprov att organisera sådan dans och sång för 250 elever i en gymnastiksal. Nu får man verkligen ett kvitto på hur arbetet går med inkludering, delaktighet och motivation i grupperna. Idag fick faddrar och fadderbarn gå tillsammans vilket hade en extra motiverande effekt på publiken. Och jag måste säga att idag kändes det verkligen att vi är ett team som jobbar tillsammans. Att barnen känner sig delaktiga kunde vi höra då de alla sjöng så att taket nästan lyfte på idrottssalen och hur de deltog i dansen.I centrum för evenemanget stod som alltid vår kulturella magiker Krisina Skafvenstedt, denna gång assisterad av sin musicerande make Kenth. Kristina ledde sång och dans och som den mästerliga lärare hon är omvandlades vips aktiviteten till lite av en historielektion. På slutet kom tomten också för att dela ut mandariner. Det var mycket uppskattat och i förskoleklassen undrade barnen om det var den riktiga tomten. För nog lät han riktig alltid även om han såg ut att nästan tappa magen av allt kånkande.

Traditioner bygger kultur inom organisationer. Därför blev jag alldeles särskilt lycklig av att se hur vi lyckas samarbeta så friktionsfritt och njuta av att fira att vi går mot ljusare tider. När vi dansar i flera ringar och alla är med får jag en tanke att vi faktiskt lyckas med läroplanens stolta men ack så krävande demokratiuppdrag.

Lämna ett svar