Medan frågor om disciplin slår volter i sociala media klär vi ut oss på vår skola för att fira Halloween. Det är roligt med alla små spöken, häxor, vampyrer och trollkarlar som hälsar oss glatt om morgonen. Vi lockas att prata lite mer med varandra. Jag har på mig en cowboyhatt och svarta kläder. Jag är en cowboyzombi förklarar jag och jagar elever en stund under eftermiddagens disco på skolgården. Vi dansar tillsammans.

Recept för god undervisning
Det relationella samspelet mellan lärare och elever betonas alltmer inom forskning kring undervisning. I Sverige är vi relativt bra på detta enligt OECD. 73% av elever uppger positiv relation till läraren att jämföra med 60% i OECD. Däremot har vi i Sverige svårare med studiero och svenska elever upplever många störningar i klassrummet. I OECDs råd kring förbättring i Sverige ser man att relationen mellan lärare och elever är god men kan förbättras för att öka lärandet i klassrummet genom struktur och tydlighet
Hävstång för att lyckas
Två färska svensk avhandlingar visar på möjligheterna med goda relationer, god struktur och tydliga instruktioner. Först då blir undervisningen en hävstång för elever att lyckas enligt både Lena Asp och Ingela Stenberg. God undervisning stärker även elevernas självförtroende i matematik visar Asp. Särskilt stor effekt har den goda undervisningen på pojkar i tidiga år enligt Stenberg samt elever med svenska som andraspråk och låg socioekonomisk bakgrund enligt båda undersökningar.
Stöd att läsa med kort
I smågruppsundervisningen för årskurs ett har barnen som får stöd vid det här laget kommit en bit på väg i att knäcka läskoden. Vi har arbetat stegvis och systematiskt, ofta med kort. Vid det här laget känner eleverna igen sig i undervisningens rutiner – en orsak till att de lyckas väl. Nu kan jag utmana dem med svårare ord. Jag byter ut min läskortlek till en på tema Halloween. Det tycker de är väldigt kul trots att orden är svårare. Det handlar ju om skräck och sådant. Vi hjälps åt att ljuda om de så önskar.

Struktur och mening
Strukturen på undervisningen känner de igen och det nya innehållet stimulerar. Skräck är ett populärt tema. Här är orden längre och svårare blandat med enkla ord. Många ord är lite läskiga eller kan knytas till Halloween eller Alla helgons dag. Genom att läsa och prata om dem övar vi att ljuda men vi talar också om olika begrepp – vad de betyder. Både ordförståelse och teknisk läsförmåga att ljuda bidrar nämligen till förmågan att lära sig läsa.

Skriva för att läsa
Efter att ha läst och pratat om korten får barnen sedan i tur och ordning välja varsitt kort. Nu ska vi skriva meningar som eleverna hittar på. Vi kommer överens om ordalydelsen och skriver alla meningar gemensamt bokstav för bokstav. De ljudar fram orden för mig. Jag skriver på tavlan och de på papperet. Jag betonar hur vi skriver. Vi pratar om punkt och stor bokstav.

Egna tankar och verkliga mottagare
Då vi läser våra meningar tillsammans är eleverna mycket nöjda. Vi bestämmer därför att vi ska läsa dem flera gånger tillsammans och därefter att vi ska fråga fröken i klassen om vi får läsa upp som en teater för klassen samt visa våra teckningar. Att få verkliga mottagare ger ökad motivation.
Vi övar och övar att läsa meningarna. Snart kan vi dem nästan utantill och då vi frågar fröken får också lov att läsa upp för klassen. Det är pirrigt och kul. Barnen visar stolt sina teckningar.
Det är väldigt roligt att stödja elevers utveckling i mindre grupper inom ramen för RtI-system. Då alla elever får chans att lära sig läsa och skriva. ökar också de positiva kamrateffekterna i klassen. Stödet kommer att höja nivån på förkunskaper så att lärarens undervisning kan ta nya kliv enligt Bäckström 2020.


