Idag gick vi på utflykt med fritids till Pettsons hage. Solen sken och himmelen var blå och promenaden dit var alldeles lagom tyckte vi. Någon knorrade förstås lite grand och tyckte det var långt. Men det gör ingenting. Då vet vi att det är lite utmaning. Och lagom utmaningar är också något som vi bör sträva efter. Så får vi uthålliga barn. Och det kommer de ha nytta av i livet. Både i skolan och på fritiden. Går allting för lätt är det ju ingen ”sport”. Då vi väl kommer fram till vår destination känns den alldeles särskilt underbar och speciell just för att vi får slå oss ner efter ansträngningen. Eller då vi äntligen får leka häst och bygga en hinderbana i skogen.
Ja, Pettsons hage liknar mer en skogsglänta än en hage. Och skogen gillar vi med alla sina rum i rummet där barn kan fantisera och skapa olika världar som fogar in sig i varandra. Det blir så lugnt i skogen då alla blir sysselsatta med sina fantasier och kojbyggen till höger och vänster. För att inte tala om glädjen i att hitta en välformad pinne. En pinne som liknar ett vapen eller en gammal stubbe som liknar ett drakhuvud. Idag var det lite extra mysigt då vi hade med oss hamburgare och korv som vi grillade till lunch över öppen eld.
Att vara ute i naturen är särskilt bra. Forskning visar nämligen att utomhusmiljön gynnar barns interaktion, samspel och språkliga färdigheter då de spenderar mer tid i förhandlingar med varandra kring lekens gemensamma förståelse i utemiljön (Änggård 2009, Björck-Åkesson m.fl. 2014). En oförutsägbar miljö gynnar barnens fantasi och samarbete – en gemensam lek (Eriksson Bergström 2012).Vi får dock inte glömma att denna interaktion som gynnar barnens kommunikation också erbjuder en särskild utmaning för barn som har begränsat med språk eller dyl. De kan behöva hjälp in i leken för att hitta en ”roll” som passar. Den tillåtande utemiljön kan nämligen också dölja att barn exkluderas (Engdahl 2009).
Referenserna hämtade ur en sammanställning om forskning:
Tallberg Broman, I, Vallberg Roth, A-C, Palla, L, & Persson, S, (2015) Förskola tidig intervention, Vetenskapsrådet