Tåget mot trygghet

Klasser blandades för samarbete idag.

Vi har jobbat intensivt med att öka tryggheten på Kyrkskolan och då vi nyligen utvärderade våra trygghetsenkäter pekar allt uppåt. Barnen känner sig allt tryggare och även medarbetarna ger en motsvarande bild där de tycker sig ha både kunskap att jobba och ser respekten utvecklas alltmer bland eleverna.

Trygghet är dock något vi aldrig blir klara med. Ett sorts evighetsarbete för att bygga ett positivt skolklimat som ju är grunden för att alla elever ska lära och lyckas i skolan. Därför jobbade vi idag för att skapa nya relationer mellan elever i olika klasser. Ett sorts fadderskapsträff med samarbete i fokus.

Barnen parades 2 från varje klass till grupper om 4 och gick en tipspromenad ihop där de repeterade kunskap från ett tidigare tema-Astrid Lindgrens litterära värld. I slutet av promenaden hade vi en mer fysisk samarbets – och trygghetsövning som vi lärt oss i kollegiet av en lärare Gunilla Eriksson. Vi lärare förevisade tillsammans hur man skulle göra. Nu fick barnen bilda ett tåg alla 4 genom att lägga händerna på varandras axlar. Alla ”vagnarna” blundar utom den längst bak som ska styra tåget bakifrån genom att krama på kompisen framförs axel. Kamraten ska i sin tur krama vidare framåt i ledet tills tåget svänger åt det hållet. Efter en stund byter vi lok så att alla får prova olika platser i tåget.

Barnen samarbetade mycket bra och hade inga problem med att blunda och låta sig styras. Efter övningen fick de leka fritt en stund vilket de alla uppskattade. Genast såg vi också en effekt av faddringen då många nya lekrelationer utvecklades av detta. Övningen fungerade också väl för våra nyanlända elever som klarade övningen de också genom den fysiska kommunikationen. Jag har skrivit mer om övningar för att odla fadderskap. Är du intresserad av sådant kan du söka i menyfliken under faddrar här på sidan.

Schackpjäser visade vägen i rörelsebanan för trygghetstågen. Här kunde barnen försöka styra i Zick-Zack mellan pjäserna.

Lämna ett svar