Mätning, räkning och bokstäver genom lek

Idag, som alla måndagar, hade vi utematte på förmiddagen. Då jobbade vi vidare med mätning genom en ny lek, och med att gestalta bokstäver förstås. Efter att ha sjungit vår morgonsång och hälsat fick barnen springa iväg och leta upp ”posten” som jag gömt bakom en sten på vårt uteklassrum ”Grönan”.Posten är en tygpåse med dagens uppdrag skrivet på ett kort. Den som hittar påsen gömmer sig där tills alla barn hittat dit, som i leken sardinburken. Vi läser kortet. Idag låg också en bunte med repstumpar i påsen. Några var 1 m långa och några var 1/2 m långa. Vi pratade lite om begreppen och sedan lekte vi en ny lek som stod beskriven.Den gick till så att barnen delades upp i fyra lag. Jag räknade 1, 2, 3, 4 … och för att de säkert skulle komma ihåg vilket lag de tillhörde fick de hålla upp lika många fingrar (de är 6 år gamla). Lagen fick nu samla sig och stå på led utmed en linje. Några meter längre fram la jag alla repstumparma utmed en annan linje. Nu skulle barnen som stod först i leden på given signal springa och hämta ett rep. Då de lämnat första repet hos sitt lag fick nästa barn i tur springa. Nu gällde det att samla så många och så långa rep som möjligt. När alla rep var slut skulle de sätta sig ned.Sedan var det dags att räkna repen. Alla lag fick berätta hur många de fått ihop. Men de var ju olika långa. Skulle de med flest rep få ihop det längsta undrade jag.  Nu var det dags att mäta. Barnen lade ut repen efter varandra och så räknade vi antalet metrar och la samman halvmetrar. Spännande och kul tyckte vi. Nästa gång tror jag kanske att lagen själva kan räkna ihop antalet meter.Efter mätningsleken var det fri lek i vårt härliga uteklassrum som är så där lite lagom vilt så att man kan gömma sig och hitta klätterträ och speciella platser. Innan vi avslutade lektionen samlade vi lite växter för att gestalta bokstäver. Äpplen som låg under äppelträdet fick visa bokstaven Ä. Sedan ställde vi upp i promenadled och gick över gatan till Svandammsparken för att plocka nypon till bokstaven N. Alla barn hjälpte till att samla och fylla vårt N med små svarta, blanka nypon. Hur många kunde det vara undrade vi? Barnen fick gissa och sedan gjorde jag en ungefärlig beräkning högt. Jag räknade 10 nypon och såg hur mycket plats de tog. Sedan räknade vi högt tillsammans medan jag pekade ut lika stora bitar av bokstaven: 10, 20, 30, 40…200 nypon ungefär. Så återkom vi till matte igen.

Att använda matematiska begrepp kopplat till praktiska övningar betonas av Gudrun Malmer i Bra matematik för alla (Studentlitteratur 2010) såväl som av Margaretha Forsbäck och Ingrid Olsson i Utematte för meningsfullt lärande (Mattemediamix, 2006).

Lämna ett svar