Härom dagen då jag var ute på en vinterkall rastvakt blev jag ombedd av elever i årskurs tre att öppna rastboden. Det var tydligen deras tur att stå bakom disken och detta jobb ville de inte missa. Jag vet att eleverna följer en given ordning där de turas om med att stå och dela ut leksaker. Och när jag öppnade dörren hoppade de genast in och organiserade verksamheten med bord till disk och pärm att skriva i. På Kyrkskolan har vi en föredömligt välorganiserad rastbod. Det är Mona på fritids som varit framme och skapat ordningen har jag förstått. Och när allt är så där välorganiserat förstår man verkligen varför jobbet drar till sig elevernas intresse. Det är nästan som att stå i en affär på riktigt.Att barn gärna vill vara med och ta ansvar och vara till nytta vet alla vi som jobbar i skolans värld. Det finns inte mycket som slår sådana aktiviteter i att skapa en inre motivation hos eleverna. Därför använder vi oss gärna av strategier i ledarskapet så att elever får möjlighet att ta sådana ansvarsroller. Att vara med och hjälpa till ger en klar möjlighet till samhandling bland barnen för ökad delaktighet. Samhandling är en aspekt av delaktighet (SPSM 2018) som gynnar elevernas möjligheter att lyckas i skolan.
SPSM (2018) Szönyi K, Söderqvist, T, Delaktighet– ett arbetssätt i skolan, Specialpedagogiska skolmyndigheten https://webbutiken.spsm.se/globalassets/publikationer/filer/delaktighet—ett-arbetssatt-i- skolan.pdf/