Iskall mening för alla

Isen ligger spolad på fotbollsplanen i Sorunda och barnen njuter av skridskoåkning till sent in på eftermiddagen. Här är det snälla föräldrar som varit framme och bidragit till rörelseglädjen. Att ha stöd från föräldrar är guld värt och nära kontakt med föräldrar är en av flera nyckelfrågor för att bygga kvalitet och mening i skolan (Ambrose (2016:48), Morningstar (2015), Graham & Hardwood (2016), Shevlin et al (2013)

Trots att mörkret kommer krypande är det svårt att sluta åka för en del barn. Och jag förstår dem. Det är ju så kul! På isbanan får vi verkligen tillfälle att se och uppleva hur varje övning ger någon färdighet. Det är också en utmärkt plats att synliggöra för eleverna hur mycket och hur snabbt de lär då de får tillfälle att öva. Något vi sedan kan spara som en sinnebild för andra tillfällen som kräver motivation för uthållighet.

På isbanan träffas barnen på ett naturligt sätt och här stöter vi också på större barn som är riktigt vassa på att åka. Nu blir det tydligt att Nynäshamn har ett hockeylag och många barn som tränar hockey och som verkligen har teknik på ”grillorna”. Det viner under skridskorna då de sätter fart. Om man frågar snällt kan man få sig en gratislektion i baklängesåkning. Och det är inte fy skam när en stor kille är snäll och visar hur man kan öva.

För den som inte fått på sig skridskor finns det även andra möjligheter att finna glädje med isen. Den behöver ju skrapas med jämna mellanrum och inte minst då det har snöat. Om man som vi har tillgång till en stor fin isskrapa är är det en fröjd att få möjlighet att ta sig an detta jobb tycker en del barn. Så finner de glädje i att svettas av hjärtans lust och en stolthet över att ha varit till nytta med det hårda jobbet. Barn behöver som alla människor känna att de kan vara till nytta. Det ger livslust och självkänsla. Och det är bra att tänka på för oss som jobbar i skolan och på fritids. Sopborstar, krattor eller snöskovlar är alla lika välkomna verktyg för att röja på skolgårdar och en stor tillgång för att elever ska finna mening på rasten.

Ambrose, A. (2016). Att navigera på en skolmarknad : en studie av valfrihetens geografi i tre skolor (PhD dissertation). Barn och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholm University, Stockholm. Retrieved from http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-136193

Graham, L and Harwood V, (2011) Developing capabilities for social inclusion: engaging diversity through inclusive school communities, International Journal of Inclusive Education, 15(1), 2011, 135-152. Taylor & Francis

Shevlin, Michael & Winter, Eileen & Flynn, Paula. (2013). Developing inclusive practice: teacher perceptions of opportunities and constraints in the Republic of Ireland. International Journal of Inclusive Education. 17. 10.1080/13603116.2012.742143.

Morningstar, M. E., Shogren, K. A., Lee, H., & Born, K. (2015). Preliminary lessons about supporting participation and learning in inclusive classrooms. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 40(3), 192-210.

Lämna ett svar