Tema våren och vattnets kretslopp

Den här veckan har det börjat töa ordentligt. Nu passar det mycket bra att påbörja ett tema om våren och vattnets kretslopp genom att läsa Olles skidfärd av Elsa Beskow. I förskoleklassen blev eleverna som trollbundna av historien. Jag tror det hänger samman med att den är aktuell för dem och en fantastisk blandning av realism och sagans värld.

Olles snöglädje kände de igen sig i och när han gav sig ut i skogen alldeles ensam med smörgås på fickan blev det genast mycket spännande. I anslutning till boken finns också ide att ta upp begrepp som tö och rimfrost som är centrala gestalter i sagan. Glöm inte att uppmärksamma barnen på de fina bilderna som har drag av flora/fauna och en gång ritades och skrevs i pedagogiskt syfte.

Man kan vara kritisk till hur samerna porträtteras här. Men barnen undrade genast vad en kåta är och då fick vi tillfälle att prata mer om samerna. Inga utav barnen kände till vårt urfolk och nationella minoritet men en del av dem hade sett renar norröver. Jag har skrivit mer om samerna här. Att uppmärksamma våra nationella minoriteter  kan ha en positiv effekt ur ett interkultutellt perspektiv och ligger i linje med Lgr 11. Det öppnar upp barnens tänkande för att kulturella olikheter inte behöver vara en fråga om hudfärg. En solig dag när det töade som bäst passade Helena också på att ta ut vattenfärg på rasten så att barnen kunde måla på is och snö. Sexåringar är i en fas då de utvecklar sin förmåga att planera och de färgade iskristallerna fick genast en roll att spela i deras lek.

Vi gjorde också ett experiment där barnen fick fylla två olika glasburkar med snö respektive is. Nu ställde vi dem i fönstret för att se vad som hände när de smälte. Vi hade också ett längre samtal om var snön kommer ifrån och var den tar vägen. Så ritade jag vattnets kretslopp på tavlan utifrån vad vi kom fram till i vårt samtal.

Hur kom vattnet upp i himlen/molnen? var en fråga som vi stannade länge vid. Barnen hade många spännande teorier och ett begrepp som gravitation dök upp igen. Och gravitationen påverkar ju varför snö och regn faller neråt mot jorden, men hur kommer vattnet upp i himlen undrade jag igen. Då vi använde oss av stickor för att fördela ordet (William 2013) kom vårt samtal att bli mycket lugnt och fundersamt och många utav barnen fick möjlighet att tänka över frågan och komma med synpunkter. Men vad som var motorn till att vattnet steg var svårt att klura ut. Inte förrän jag sa att det finns något ute i rymden som är varmt som påverkar .. Nu förstod de alla.Senare tittade vi också på en film om vattnets kretslopp.

Vi har också börjat följa en havsörn som lagt ägg i sitt bo i Estland. Detta vårtecken är också mycket fascinerande tycker våra elever.

http://www.looduskalender.ee/n/en/node/2172#cam

Litteratur:

William, Dylan (2013) Att följa lärande – formativ bedömning i praktiken, Lund: Studentlitteratur

3 comments for “Tema våren och vattnets kretslopp

Kommentera