Utvärdera med öppna frågor

Idag talade vi om vårt besök på Naturskolan i måndags som jag skrivit om här. Det gjorde vi genom att använda öppna frågor i morgonsamlingen.

– Är det något som du minns alldeles särskilt?

– Vad fick du lära dig?

Redan första frågan satte igång många tankar hos barnen. På så vis fick vi tillfälle att minnas och repetera en hel del. Barnen hade tagit intryck av att få mata djuren, det stod klart. Men de hade också uppfattat att Skäggagamen äter larver.

Vi fick också tillfälle att minnas de olika kråkfåglarna: kråka, korp, skata, kaja och nötskrika. Dessutom talade vi om rovfågeln örn, världens största fågel struts, kattuggla som flyger så tyst, entitan som gömmer sina frön och den lilla, lilla kungsfågeln som kan flyga högre än en örn.

En pojke menade att det mest intressanta var att upptäcka att fåglar och dinosaurier var släkt då de har samma sorts klor.

Här finns mycket för oss att bygga vidare på. Fåglarna behöver vi titta nogare på för att barnen ska kunna lära sig att skilja på dem. Vi brukar ju jobba med djurgåtor när vi pratar om bokstäver och här kan vi lägga till flera nya djur från dagens besök. Kanske bygger vi på med flyttfåglar så småningom.

Vi ska också skriva brev till naturskolan och tacka redan denna vecka då intrycken är färska i minnet.

Det är kul att vara lärare!

1 comment for “Utvärdera med öppna frågor

Kommentera