Lek och programmering 1.0

Jag har tidigare skrivit om hur vi jobbar med lek för att utmana barnen i förskoleklassen och samtidigt lära känna olika klasskamrater här. Den här veckan introducerade jag programmering som ett moment i den lärande leken. Det gick till så att vi sysselsatte alla barn genom att dela ut byggmaterial, spel, Lycko och hundrabrädan att jobba med i små grupper. Nu fick fyra barn följa med in i byggrummet där jag placerat ut en skattkarta på mattan.

Barnen placerade sig nu runt mattans fyra sidor och jag delade ut små kort med olika detaljer från kartan i bild och text. Som nyfikna sexåringar försökte de läsa texten och kunde också med hjälp av bilden klura ut vilken plats på kartan som var beskriven. När vi gått igenom alla fyra barnens kort tittade vi på kartan och koordinatsystemet och sedan var det dags att ta fram vår beebot.Nu fick barnen programmera beebotens väg från en given plats till den plats på kortet som de blivit tilldelade. Vi har flera beebotar men jag valde att plocka fram en den här gången. På så vis ska alla barn (4 åt gången) under lugna former få lära sig hur det går till och dessutom lära sig hur vi hanterar boten. Här får de själva pröva med vår hjälp. De får också hjälpa varandra. På så vis blir det flera varierade repetitioner i instruktionen vilket gynnar allas förståelse. När alla väl fått en tydlig introduktion tror vi att de sedan själva kommer kunna hantera det här och kanske hitta på egna lekar kring gömda skatter på kartan.

Skattkartan kan du få tag i på Hands-on science. Korten har vi fått från Tim Tits som, i samarbete med vår förstelärare Eva Ahl, var på Svandammsskolan och hade en introduktion till programmering och digitalisering med oss i höstas.

Kommentera