Se mönster i paradiset

Förra veckan skrev jag om hur vi förberedde för ett besök på Naturskolan här. Igår var det dags för avfärd. Redan kl:7:40 avtågade vi från skolan för att ta bussen och sedan promenera upp till Nynäshamns Naturskola, som ligger på en kulle i skogen invid sjön Muskan i Ösmo. Barnen älskar att gå på utflykt i närmiljön (Lgr 11) med picknick i ryggsäcken och såg med spänning fram emot besöket. Väl framme blev vi mottagna vid lägerelden av Robert Lättman iklädd skatdräkt. I klassisk naturskoleanda levandegjorde och beskrev han nu olika kråkfåglar som barnen fick lista ut. Han såg också till att repetera dem en extra gång för att säkerställa att alla hört och uppfattat fåglarnas namn och kännetecken. Han visade både bilder och härmade deras läten, något som också ökar barnens förståelse och engagemang. Sedan tog han fram handdockor av fåglar. Nu var det dags att lista ut vad fåglarna äter genom att titta på deras näbbar. Mycket intressant och med direkt anknytning till våra förberedelser då vi ritade. Sedan fick vi gå på fågelskådarjakt och räkna fåglar som Robert planterat ut. En övning som gynnar barnens koncentration men som också tränar tal på rätt nivå för förskoleklassen förutom att vi fortsätter öva på att känna igen olika fåglar och lär oss något om fågelskådning. Vi fick också leka en annan lek som tränar ordningstal och kunskap om hur fåglar rör sig. Kul och nyttigt alltså!Efter en delikat lunch från Vanstaskolan matsal blev vi förevisade en uppstoppad skata men vi fick också undersöka skatfjädrar och beskriva dem. Att undersöka och få känna på saker och samtala om upptäckter uppskattas mycket av barnen. Häri ligger mycket av glädjen med biologi och naturvetenskap i unga år. Att upptäcka verkligheten.

Naturskolan är en magisk plats full av spännande detaljer. Här finns både levande djur och sådana som är uppstoppade och hänger på väggen. Här finns också modeller av djur och skelett och gamla ormskinn. Ett paradis för den intresserade helt enkelt. Och sexåringar är just i den åldern då de gärna ”nördar in” och vill lära sig mycket om något. En pojke sade förundrat till sin kamrat då de slog sig ned vid borden: – Så här skulle man bo! Efter maten fick vi också lära oss om fåglarnas utveckling och släktskap med dinosaurierna. Det gjorde vi genom att jämföra ett riktigt fågelskelett och ett skelett av en dinosaurie på bild. Ännu en nyttig övning med utforskande inslag som tränar barnens analytiska förmåga genom att uppmärksamma dem på detaljer samt likheter och skillnader. Den här typen av frågor utmanar barnen och skapar intresse. I Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget efterfrågar Ann S Pihlgren mer sådana övningar på fritidshemmet då de stärker elevernas metakognitiva förmåga i enlighet med Blooms taxonomi (Pihlgren, 2015:111).Innevistelsen avslutades med att vi fick möjlighet att klappa en Skäggagam och dessutom se hur den blev matad med levande larver. En höjdpunkt skulle jag vilja påstå och spännande för både stora och små. Slutligen gick vi ut ock lekte ytterligare ett par lekar. En om tjuvaktiga skator som bygger bon av pinnar och sedan tjuvar saker från varandra. En annan lek handlade om Entitan som gömde frön för att sedan leta upp dem när vintern blev sträng. Därefter var det dags för vandring till bussen och hemfärd. Nu fick vi tillfälle att öppna våra picknickväskor igen. Lycka! Och bäst som vi satt där och mumsade var det ett av barnen som uttryckte ett intresse att titta mer på örnar. Det tar jag med mig framöver då vi kan spinna vidare på fågeltemat framöver då det inte är långt till våren och de första flyttfåglarnas återkomst. Det är något jag jobbat med tidigare med lite äldre barn och skrivit om här.

Litteratur:

Pihlgren, Ann S (2015) Fritidshemmet och skolan – det gemensamma uppdraget, Lund: Studentlitteratur

Kommentera