Hemliga burken – uppskatta, räkna och skriva

För att barnen i F-klass ska få tillfälle att öva upp sin taluppfattning i området 0-20 så försöker vi variera och skapa många olika aktiviteter gärna med ett inslag av lek som jag skrivit om här. Vi använder oss av konkret material som illustrerar vad vi gör och får alla att hålla fokus, som jag skrivit om bl.a. här.

Ännu en sådan lekfull aktivitet är den hemliga burken, som vi avslöjar på fredagar. Barnen tycker denna händelse är en höjdpunkt och det är mycket spännande att få reda på svaret och vem som kommit närmast i sin uppskattning av innehållet. I glasburken lägger vi nämligen ett antal saker varje vecka. Utmaningen för barnen är att uppskatta hur många saker. Burken står på en byrå i rummet och bredvid den ligger en tabell i vilken barnen under veckan får fylla i sitt namn och det antal saker som de uppskattar finns i burken.

På fredagen läser vi upp barnens uppskattningar. Sedan öppnar vi burken och räknar i kör sak efter sak. Omåttligt spännande! Denna vecka hade min kollega Helena stoppat ned piprensare av olika slag i burken. Det var inte helt enkelt att gissa rätt antal. Men det gav ju oss ytterligare en möjlighet att tala om vilken uppskattning som låg närmast. Även det en bra övning.

En annan bra sida av den här aktiviteten är att den ger oss övning i att skriva både tal och våra namn. Vi lockas också att läsa och ta reda på vad kamraterna uppskattar. På så vis får vi en erfarenhet av läsande och skrivande och hur en tabell kan användas. Alla de här aspekterna är användbara för vår fortsatta utveckling. Den hemliga burken ger dessutom, på det här sättet, en praktisk motivation för barnen att se nyttan av att läsa och räkna – man kan ju delta i spännande utmaningar.

.

Kommentera