Mera omkrets…nu i leken

Jag har berättat att vi talat om omkrets i förskoleklassen. Vi har mätt omkretsen runt mattan med kaplastavar. Och vi har haft en övning i att mäta omkretsen på en rektangel, ett bord, också det med med kaplastavar. Så härom dagen då vi skulle ha Lärandelek tog jag fram en burk med gem och magneter som några barn fick leka med. Efter att ha laborerat lite med magneter och gem tog det inte lång stund förän de började bygga en kedja av gemen. Skulle de kunna bygga omkretsen? undrade de. Och det lyckades. Gemen räckte till att ringa in våra cirkulära matta. Men det tog en stund! ca 350st.

Jag tänker att gemen är lite som ett oförutsägbart materia. De är ingen ”leksak”. Egentligen är de ju till för ett annat syfte men samlade såhär i en stor hög blir de något annat i barnens värld. De blir lite oförutsägbara. Vad ska man göra med dem? En oförutsägbar miljö gynnar barnens fantasi och samarbete – en gemensam lek (Eriksson Bergström 2012).

Referensen hämtade ur en sammanställning om forskning: Tallberg Broman, I, Vallberg Roth, A-C, Palla, L, & Persson, S, (2015) Förskola tidig intervention, Vetenskapsrådet

Lämna ett svar