Gemensam måttstock – mätning på tapeten

2 december, 2016

De senaste veckorna har vi hållit på med mätning på olika sätt. Vi började tidigare i höst med att mäta fötterna och kroppen med kottar i skogen för att få ett begrepp om vad en måttenhet är. På senare tid har vi också pratat lite om skalan på ett stapeldiagram i samband med att vi staplat våra namnkort i samlingen. Vi har också lekt med repstumpar som är 1 m respektive 1/2 m i lekar som involverar mätning utomhus. Nu börjar det bli dags att komma in på lite mer detaljer som decimeter och centimeter. Därför har jag tänkt att vi ska göra en gemensam måttstock på väggen. Sedan kan vi markera på den hur långa vi är. Kanske kan vi titta i Guiness rekordbok efter långa och korta människor också. Vi började idag med att göra varsin decimeter. Jag hade förberett genom att klippa ut 1dm till oss var av centimeterrutat papper. Barnen fick i uppgift att färglägga så att man tydligare ser varje centimeter.

Sedan fick de i uppgift att göra en namnskylt. En pil som vi kan sätta upp för att visa hur långa de är. Idag började jag montera vår gemensamma måttstock. Två flickor var med och hjälpte mig i arbetet. Nästa steg tror jag ska bli att skriva ut små lappar med 10cm, 20 cm, 30 cm osv och låta barnen sätta upp dessa. Att använda matematiska begrepp kopplat till praktiska övningar betonas av Gudrun Malmer i Bra matematik för alla (Studentlitteratur 2010) såväl som av Margaretha Forsbäck och Ingrid Olsson i Utematte för meningsfullt lärande (Mattemediamix, 2006).

Tags: , ,

Kommentera