Plump med fyra räknesätt – kul att klura

Idag blev jag inbjuden till ett klassrum i årskurs 3 av fröken Gunilla Eriksson. Klassen skulle spela Plump med alla fyra räknesätt och de var taggade till tusen. Gunilla hade ritat den stora spelplanen på tavlan och klassen var uppdelad i grupper om 3-4 personer. Grupperna hade fått välja varsitt namn och Gunilla höll räkningen på poängen på tavlan.

Den stora spelplanen 1-42.

3 tärningar skulle nu slås av en grupp i taget. De erhållna siffrorna skrevs upp på tavlan till höger om spelplanen. Sedan gällde det att använda talen på ett kreativt sätt för att få så många poäng som möjligt. I denna omgång var alla 4 räknesätt tillåtna vilket öppnar för många kluriga lösningar. Då ett av lagen får slå åt gången är alla med och klurar och det blir spännande vill jag lova. Målet med spelet är att pricka in en lösning som ger maximalt antal poäng genom att det angränsar till maximalt antal tidigare lösningar. Det gäller alltså att pricka in ett svar som ligger nära många tidigare svar och samtidigt inte är ”upptaget”. Kan man inte finna någon lösning så måste man sätta en plump. Läs mera om regler kring plump och annan lekfull huvudräkning här från NCM.

Fröken antecknar poäng efter hand.

Att få eleverna att samtala om matematik och klura på olika lösningar har stort värde. De får nu tillfälle att samarbeta och lära av varandra och ett moment av tävling skapar en viss skärpa. Eleverna kan också få motivation att lära sig exempelvis multiplikation. Här är det nämligen tydligt att förmågan att automatisera räkning ger fördelar då vi vill laborera kluriga lösningar och prova olika alternativ för att välja det fördelaktigaste för laget. På den här spelplanen hade ingen ännu hunnit få en plump då klockan ringde ut för dagen. Det kluriga spelet får därmed vänta tills imorgon för att få sin upplösning. En mattelektion att längta efter. Sådan undervisning som engagerar gläder ett gammalt lärarhjärta.

Kommentera