I Gunilla Erikssons klassrum (åk 1) har barnen en liten skrivbok att skriva i. Ofta skriver de i samband med tema som hösten eller våren. Det passar bra då klassen i samband med detta har många begrepp och tankar som de hunnit ta till sig då det förekommit varierad undervisning med liknande innehåll.
![](https://i0.wp.com/media1.kulturpedagogik.se/2020/12/img_2348.jpg?resize=860%2C645)
Idag hade fröken klippt ut bilder med jul/vinter-illustrationer från Olles skidfärd av Elsa Beskow och en gammal kalender. Nu satt alla i samlingsringen och fröken visade en bild.
– Idag ska vi leka författare! Jag börjar, säger fröken. Man kan skriva på olika sätt som en berättelse:
Jag vaknade på morgonen och kände att det luktade i hela huset. När jag gick upp såg jag julgranen.
Eller som en dikt:
Gran
Det luktar pepparkakor
Julen
Sedan får eleverna välja en illustration att klistra in i boken och skriva själva. Som stöd använder de miniwhiteboard. Här kan eleverna förarbeta eller fröken skriva ned vad barnet berättar. Därefter skriver eleven själv i skrivboken. Gunilla uppmuntrar dem att använda sina egna erfarenheter och blanda in i idéerna som de får av bilderna.
![](https://i0.wp.com/media1.kulturpedagogik.se/2020/12/img_2347.jpg?resize=860%2C645)
Efteråt läser de upp vad de skrivit. Fröken läser eller elever som kan och vill läser själva – en högtidsstund.
![](https://i0.wp.com/media1.kulturpedagogik.se/2020/12/img_2349-1.jpg?resize=860%2C645)
2 comments for “Leka författare”