Leka författare

I Gunilla Erikssons klassrum (åk 1) har barnen en liten skrivbok att skriva i. Ofta skriver de i samband med tema som hösten eller våren. Det passar bra då klassen i samband med detta har många begrepp och tankar som de hunnit ta till sig då det förekommit varierad undervisning med liknande innehåll.

En bild kan inspirera

Idag hade fröken klippt ut bilder med jul/vinter-illustrationer från Olles skidfärd av Elsa Beskow och en gammal kalender. Nu satt alla i samlingsringen och fröken visade en bild.

– Idag ska vi leka författare! Jag börjar, säger fröken. Man kan skriva på olika sätt som en berättelse:

Jag vaknade på morgonen och kände att det luktade i hela huset. När jag gick upp såg jag julgranen.

Eller som en dikt:

Gran

Det luktar pepparkakor

Julen

Sedan får eleverna välja en illustration att klistra in i boken och skriva själva. Som stöd använder de miniwhiteboard. Här kan eleverna förarbeta eller fröken skriva ned vad barnet berättar. Därefter skriver eleven själv i skrivboken. Gunilla uppmuntrar dem att använda sina egna erfarenheter och blanda in i idéerna som de får av bilderna.

Blanda egna erfarenheter och tankar från bilder.

Efteråt läser de upp vad de skrivit. Fröken läser eller elever som kan och vill läser själva – en högtidsstund.

Lämna ett svar