Trivsel och miljö för skapande

Trivselreglerna kommer ursprungligen från en kreativ bloggare vid namn Emma Widegren. http://villemo.com/blog/

Såhär i början på läsåret pratar vi om hur vi vill ha det för att trivas i skolan. Alla barn har synpunkter på hur det ska vara och exempel på vad man får och inte får göra. Efter att vi diskuterat vill vi göra regler att sätta på väggen och låta barnen bidra för att visa att de är med på tåget. I år hittade vi en välformulerad lista av regler på nätet. Den tycker vi sammanfattar väl vad vi talat om. Sedan fick barnen välja varsin bit papper i olika färg och hjälpas åt att rita av varandras händer för att klippa ut.

 

För att underlätta i arbetsprocessen hade vi klippt till lagom stora bitar färgat papper. De dukade vi upp på bänken så att det blev lätt för barnen att få överblick över färgerna och att välja. Med ett sådant ”gående bord” blir det också lätt för oss att hålla ordning och arbetsro i processen. Några barn i taget får lämna samlingsringen för att hämta material och gå till sina platser för att jobba. Alla hinner välja i lugn och ro och det blir inga långa köer eller krockar mellan olika gruppers behov. I skapande verksamhet är det A och O att ha ordning på materialet och tänka på hur ”flödet” blir när de ska göra olika moment i klassrummet. Om vi förbereder lagom stora bitar av papper får vi heller inte så mycket svinn.

 

Trivselreglerna kommer ursprungligen från en kreativ bloggare vid namn Emma Widegren. http://villemo.com/blog/

Lämna ett svar