Bokstäver blir ord

Jag har skrivit om hur vi jobbat tematiskt med bokstäver bl.a. här. När vi nu hunnit med några stycken så har det blivit dags att förvandla dem till ord. Det gjorde vi idag med hjälp av både EPA (enskilt, par, alla) och STL (skriva sig till läsning på iPad). Jag har varit lite skeptisk till EPA i helgrupp i F-klass ska jag erkänna men efter en diskussion på Facebook provade jag idag i samlingen. Det blev en kreativ stund vill jag lova. Och ljudnivån steg. Min kollega tyckte det fungerade bra men själv tycker jag nog att barnen blev lite väl ”gasade” av aktiviteten. Det var svårt att få dem att komma ner i varv igen. Men det är olika hur känsliga vi är för ljud. Många ord blev det i alla fall. De här orden tog vi sedan med oss då vi skulle skriva på iPad. Vi skriver par om par och barnen jobbar med någon kamrat i klassen. Då vi sätter samman paren försöker vi tänka på att alla ska lyckas. Hur vi grupperar och kombinera barn kan ses som en anpassning av undervisningen och det kan påverka mycket att få till bra samarbeten. Så här i början av STL är det mycket att lära sig för barnen. Hur iPaden fungerar, hur tangentbordet ser ut, vilka bokstäver som är vilka samt vad uppgiften innebär. Det är mycket intensivt. Efter att vi skrivit så illustrerar vi. Idag ritade barnen något av orden som de skrivit. När vi var klara satte vi upp barnens alster i plastfickor på väggen utanför klassrummet. Ibland låter vi dem först berätta och visa vad de åstadkommit för varandra i samlingen.

Kommentera