Utveckla och förbättra undervisningen

Förra året bloggade jag om hur en kollega Gunnilla i åk 1 inspirerade lärarna i förskoleklassen att låta eleverna skriva utifrån illustrationer av Elsa Beskow här. Det var ett lyckat grepp och därför tar lärarna i F nu upp igen denna vinter och utvecklar samtidigt och förbättrar kvalitet.

Snöbollskrig appellerar

Jag möts idag av stolta lärare som vill förevisa elevernas alster i förskoleklassen. Att lärarna fokuserar elevernas utveckling är en framgångsfaktor och ett tecken på mästerlighet. Viola och Malin är glatt överraskade och begeistrade av vad eleverna lyckas med. Barnen har fått välja illustrationer ur Olles skidfärd för att skriva om bilderna. De har först pratat om bilderna och läraren har modellerat hur hon själv skulle skriva till/beskriva bilden. Sedan har eleverna jobbat själva. En del med stöd på miniwhiteboards där läraren skriver det eleven berättar. Andra helt självständigt.

Innehållets dragningskraft kan inspirera.

Det är förunderligt spännande att se vad eleverna hittar på. Genom texten ser vi deras tankar. Lärarögon glittrar av att ta del av barns kliv i utvecklingen. Övningen fungerar som ett sätt att skriva sig till läsning då barn som ännu inte kan läsa ändå lyckas skriva både det ena och det andra. Vi utvecklar elevernas förmåga att ljuda och avkoda. De upplever mening och känner motivation.

Fantasi och verklighet blandas i berättandet.

Beskow skrev och illustrerade på sin tid mycket i pedagogiskt syfte att bilda sina läsaren. Böckerna användes i undervisningen. Hennes illustrationer brukar fascinera bland sexåringar som ofta är mycket nyfikna. Jag kan varmt rekommendera att prova dem trots att de kanske innehåller ett eller annat som är gammaldags. Olles skidfärd är en bok som jag skrivit om förut. Vi brukade läsa när det började töa för att starta ett tema om våren och vattnets kretslopp som jag skrivit om här.

Vi skriver oss till läsning.

Lämna ett svar