Ligga steget före..

I tisdags tog vi emot den nya förskoleklassen en stund för inskolning på fritids. De fick komma halva gruppen åt gången i en timma tillsammans med sina föräldrar. Redan på vägen in fick de hitta sitt namn för att kryssa sin närvaro på listan såväl som lokalisera sin skohylla och hylla som vi märkt upp under sommaren. På det viset underlättar vi för barnen att känna sig välkomna och trygga och förstå våra rutiner. Dessutom får de klart för sig hur praktiskt det kan vara att kunna läsa. Att ta del av hur text förekommer i vår miljö gynnar deras litteracitet (Hagtvet 1990).

Det var underbart att möta dessa storögda, nyfikna små människor och välkomna dem i vår värld. Föräldrarna fick gå till köket under tiden och prata med fritids. Men innan vi skildes från föräldrarna gjorde vi också en rolig namnlek tillsammans. Den gick till så att vi låg på golvet i en ring. En reser sig till sittande och presenterar sig. – Hej! Jag heter Helena! Nu ska alla vi andra resa oss på samma sätt och säga – Hej Helena! Sedan får alla i ringen presenterat sig en efter en. Några barn var lite osäkra då de skulle tala. Men det gjorde inget då jag och Helena redan pluggat på barnens namn och därmed med lätthet kunde hjälpa. Vi brukar nämligen fotografera barnen med sin egenhändigt skrivna namnlapp då de på vårkanten kommer och hälsar på med sina föräldrar. Då är det lätt att plugga på namn. Skönt också när inte alla kommer samtidigt. Vi hann därmed samspela lite med var och en så alla kom igång med lite lek med kamrater och oss: lägga pussel, bygga, spela spel eller leka restaurang. Med barn finns det inget så effektivt som att ligga steget före. En fördel i år är att vi fått mer tid till egen planering. Vi känner oss redan väl förberedda och den känslan skapar lite guldkant i arbetsmiljön.

Hagtvet, Bente (1990), Skriftspråksutveckling genom lek – hur skriftspråket kan stimuleras i förskoleåldern. Natur och Kultur, Stockholm

3 comments for “Ligga steget före..

  1. 18 augusti, 2018 at 09:15

    Låter som en fantastisk mini-start för eleverna. Jag undrar bara om ni funderat kring varför ni bara använder stora bokstäver på namnskyltarna. En kollega från Nya Zeeland berättade för mig att där får de lära sig de små bokstäverna först och jag har funderat kring detta med stora vs små bokstäver sedan dess.

  2. kulturpedagogik.se
    18 augusti, 2018 at 12:03

    Tack! Vi brukar börja med stora och sedan övergå till små. Vad var argumentet att börja med små? För att de används i brödtext?

  3. 18 augusti, 2018 at 16:00

    Enligt min kollega börjar de med de små för de är mer finmotoriskt utmanande och därmed behöver mer övning. Sedan har ju det engelska språket sina regler med stora bokstäver, som månader, veckodagar och språk ska ha stor bokstav.

Kommentera