Udda och jämna tal

Idag gick vi till skogen som vanligt på måndagar. Där hade jag gömt en tygpåse med vårt uppdrag. Nu fick barnen leta efter det. Barnet som hittade påsen skulle gömma sig på samma ställe. När alla hittat fram samlades vi och läste uppdraget som i leken Sardinburken.

I påsen låg kort med siffrorna 1-9 samt lika många vita dukar. Nu delade jag barnen i 9 grupper. Alla grupper fick dra ett kort. Efter det skulle de hämta lika många kottar som det stod på kortet. Jag lade ut dukarna på marken. Vi samlades och nu fick de i uppdrag att dela upp kottarna i 2 jämnstora rader med lika många kottar i varje rad. Gick det inte jämnt upp fick de lägga den udda kotten mellan raderna.

Nu fick grupp efter grupp komma fram och lägga kortet med siffran och sina kottar. Vi började med 1 och gick sedan vidare uppåt. Efter att de lagt ut sina kottar pratade vi om det gick att dela antalet jämnt eller om det blev en udda kotte över. I slutet visste alla vad udda och jämna tal betydde. Sedan bad jag dem titta efter mönstret. Om de kunde se något mönster. Och det hittade de också förstås.

Den här övningen är väldigt effektiv för att lära ut udda och jämna tal. Efter att vi gjort den förra året lärde sig alla barn vad udda och jämna tal är. Jag har funderat på varför just denna övning är så verkningsfull. Kanske beror det på att den har et moment av experiment och gåta i sig och så blir det samtidigt många repetitioner.

2 comments for “Udda och jämna tal

Lämna ett svar