Leka och lära ute

Imorgon har vi en förmiddag av Utepedagogik i förskoleklassen. Då brukar vi jobba/leka lite praktiskt i naturen med matte och bokstäver och lär oss samtidigt om naturen. Just i morgon tänkte jag att vi skulle leka Kims lek. Ni vet den där när man lägger upp ett antal föremål på en duk och sedan ska barnen försöka memorera vilka föremål som tagits bort.

På så vis får de lära sig föremålens namn men också öva på att memorera saker. Jag har förberett: tallkotte, grankotte, rönnbär, bark, frökapsel (av vallmo), pinne, svart sten, vit sten och klädnypa. I genomgången kan det vara bra att prata lite om hur växter förökar sig då det ju råkar vara flera sådana ”objekt”. Jag har vita dukar i skolan så att barnen också får leka Kims lek själva i mindre grupper efter att vi gått igenom hur det går till. Då får de själva samla ihop några saker att gömma.

Sedan ska vi leta efter saker på A då vi jobbat med bokstaven A i veckan som gått. Förra året hittade vi asplöv. I morgon kanske det blir löv och kottar av al om vi kan hitta sådana. Vi har planerat att promenera iväg till havet. På vägen dit växer al vet jag. Att lära känna sin närmiljö är också ett mål i läroplanen. Vi tänker att barnen ska få tillgång till guldkorn i vår kommun. Genom att lära sig uppskatta vår natur tror vi också att det föder en omsorg om miljön.

Lämna ett svar