Lek och faddrar i övergångar

Snart är det sommar och sedan är det nya barn som ska börja i F-klassen. Känner vi dem rätt har de redan börjat fundera. Hur ska det bli? Hur gör man där? Vem blir min fröken? Var kan man leka?

Övergångar är viktiga och här kan vi försöka underlätta för barnen genom att förbereda dem. Helst vill vi få till något sorts samarbete med förskolorna så att det pedagogiska arbetet som de gjort också på något sätt följer med upp till oss i skolan. Att vi kan väva vidare. Kanske kan vi också inspirera varandra..

Förr om åren har vi  haft ett samarbete där vi fröknar från F åkt ut och hälsat på barnen i förskolan. I år har vi vänt på det och istället bjudit in förskolan till oss. För att de ska få leka lite på våran gård och bekanta sig med vår miljö, med barnen och med oss fröknar här.

I måndags träffade vi den första gruppen. De kom till oss på vårt uteklassrum Grönan. Där fick de faddrar som sedan visade dem runt. De fick komma in i klassrummet och spela ett spel med sin fadder, skriva sitt namn och fotografera sig med namnlappen. Sedan fick de leka lite fritt ute på Grönan. Fröknarna från förskolan var också med förstås. De uppskattade att få titta in och att se hur vi har det. Deras närvaro gjorde också barnen trygga. Den morgonen var det sol och skönt att leka ute. Lite flyt alltså mellan hagelstormarna!

1 comment for “Lek och faddrar i övergångar

Lämna ett svar