Rymdfantasi

Tidigare under året har vi i i F-klassen haft ett projekt där vi studerat rymden som jag skrivit om bland annat här, här, här och här. Nu tog vi i veckan avstamp i detta arbete då min kollega Helena hittade på att vi skulle skriva om en egen fantasiplanet. Och rita förstås. Så fick vi förklara lite om skillnaden mellan fantasi och verklighet. Att de nu skulle ”drömma”/fantisera/hitta på en planet. Att den inte behöver finnas.. Många barn kastade sig in i drömmarnas värld och ofta speglade deras fantasier sådant som de gillar. Här fanns godisplaneter, fotbollsplaner och Pokémonplaneter bland andra. Men för en del barn är detta med fantasi svårt. Mitt sätt att hjälpa dem blev att komma ihåg och formulera något som de gillar för att fylla planeten med det. Må det vara bussar, skidåkning eller något annat. Det gick bra.

Och dagen till ära fick barnen nya skrivböcker med utrymme både för att rita och skriva. Det uppskattade de. Att öppna en ny fin skrivbok är en högtidsstund. Här kan alla också jobba på sin nivå. Vissa barn skriver långa berättelser och andra lite kortare. Vissa behöver hjälp med bokstäverna medan andra klarar sig utmärkt på egen hand.¨

Lämna ett svar