Tänkandets pedagogik

Idag var vi i skogen med våra sexåringar. Det var bara andra gången som vi var där tillsammans och de verkade måttligt engagerade då vi skulle leka Brasses lek med skogsmaterial. Säkert satt de och drömde om att fortsätta med sina kojbyggen. De kom trots detta med många bra tankar kring likheter och skillnade mellan våra egenhändigt samlade objekt. Då jag frågade om de visste varför vi gjorde denna övning och vad vi kunde lära oss på den var det först mycket tyst. Men sedan räckte en liten gosse upp:

-Vi ska lära oss att tänka, svarade han. Lycklig blev jag och min assistent Kadir. Huvudet på spiken och så enkelt och klart uttryckt så att varje barn förstod. Det kändes i luften hur statusen på övningen höjdes som i ett trollslag.

På hemvägen från skogen gick vi förbi den lokala pizzerian som har en häck av blommande Ölandstok kring sin uteservering. Där hade jag fått lov att plocka blommor för att gestalta bokstaven Ö. Visst blev det vackert! Det är kul att vara lärare.

Lämna ett svar